1: kom and the typewriter: ini aku..bukan sekali-kali kamu....

22.1.11

ini aku..bukan sekali-kali kamu....

 Sejuk2 gini mghadap laptop, tiba2 aku trpndg frame gmbr kecik brwarna biru muda depan monitor..Ade gmbar mak dan abah.Wlpun dua2 gmbr ic tp cukup brmkna dan simbolik pengorak smgt bg aku.. Tgk lame2 gmbr tu, nmpk wajah mak..nmpk garang, tp itu mmg mak, yg garang ms kami kecil2 dlu..Entry ni khas utk mak wlpun mak mungkin tidak akan prnah dan tak sempat bace tp cukupla sekadar aku nk luahkn kisah aku syg mak.

  Rumah kayu berbumbung zink, subuh pukul 6 lbih 14nov1986, dlm keadaan susah payah, mak melahirkn aku, dgn berbidankn jiran sblh rumah, aku slmt dilahirkan.Tak dpt aku bygkn betapa susahnye mak melahirkn aku dlm keadaan aku kluar songsang. Subuh yg sejuk, lahirkn bayi songsang dgn keadaan sakit diatas segala kesakitan, semuanya ditelan krn sygkn bayi yg sorg ni.Akhirnye, dptlah seorg bayi lelaki, yg arwah abah pernah brnazar utk dptkn anak jantan dlm keluarga slps dpt 4 org akak2nye lahir.. Terima kasih mak krn melahirkn saya..

  Wataknye garang tetapi jiwa nye cekal dan kental.Tahu yg dia bukanla keluarga berada..Mak buat berbagai kerja utk kasi anak tidak kelaparan..Seigt aku, pndptn bulanan mak abah pd ms tu hanyalah rm300 sebulan utk tanggung 8 org adik beradik. Mak sedih dikala trpandang anak2nye yg kecil main air paip rumah jiran, yg mane pd ms tu mak abah xmampu utk tanggung kos pmsgn paip air bersih..Kami yg tak tahu apa2 hanya dpt brmain keseronokan brmain air tu sj. Bile waktu mandi, prgi ke sungai..maafkn kami mak krn xdpt jg air muka mak pd ms tu..Mak cekal, hampir semua kerja dia boleh buat.tapak tgnnye kasar, lagi kasar dr tapak kaki aku..Dari menoreh getah, menjaring ikan, berkebun, sampaila meredah hutan mncari sayur2 utk dijual di pasar, hanya utk mndptkn 20 ringgit utk tggungan 8 adik beradik supaya tidak lapar dan dahaga.terima kasih sekali lagi mak.

  Sbb aku ank mak lelaki yg prtama, aku xsanggup lihat mak susah..Ape sj mak suruh buat sy ikut. Taknak mak susah-susah. Mak suruh bljr sy bljr. Sbb aku syg mak dan abah, aku bljr kuat2 smpai kesini. Tapi maafkn saya mak, byk jugak yg xdpt saya bls jasa mak. Saya masih xboleh nk dpt rs sakit mak lahirkn saya dlu..Saya xdapat nk hilang darah sebanyak mane mak lahirkn saya..Mak, sbb mak la sy rs dpt smpai ke sini, menuntut ilmu di negara org. Sbb mak jugak sy snggup bljr smpai ke kedah, **yg pd ms tu hanya abah yg hntr sy mndaftar. dan abah sorg sj yg prnh tgk tmpt sy bljr selame 5 tahun tu.dan itulah pertama dan terakhir fmly dtg ke skolah. Wlpun kdg tu cemburu tgk parents kwn2 dtg bwk mknn, dtg utk konvo, dtg utk mjlis restu pmr dan spm, tp sy xprnh kisah. Sbb sy tau sy berada di lekuk mana. Ckpla abh hntar dgn ssh payah dgn hanya berbekalkn rm200 utk daftar sy. Sy xnk bebankn mak abah dgn prmintaan mcm2. Masih igt lg mlm brtolak ke kedah, mak dan adik ngis.tp sy tahan.xnangis depan sume org, tkut org ckp sy xcukup kuat utk brpisah dgn fmy. Ddlm bas barulah sy menangis. Sblh abah. Tp abah xnmpk pun sbb sy sorok. Tapi takpe mak, sy laki, air mata lelaki ni mahal org kata.**

  Sbb mak la saya prtama kali dpt peluk seorng ibu sambil menangis utk brpisah, yg mana aku xprnh rs sblm ni, sbb mak garang.. Mak, igt x dlu sy slalu ikut mak g kebun..cari paku pakis, sayur2, tanam serai, tanam brmacam byk jenis sayur utk jual. Wlpun xbyk, tp sy suke ikut..Tp maafkn saya mak, kdg tu ngtuk bgun kul 6 7 pg sgt susah..Maafkn sy klu sy xdpt jmput mak gune motor utk blk dr kebun..dan mak trpkse balik jalan kaki pikul 2 guni setiap mggu..Tp itu masa ade motor..Dlu ms abah gune motor utk jd jaga ladang, Sy igt lg dgn tubuh kecil inilah sy tlg mak same2 heret guni sayur bwk blk ke rumah..mak, maafkn sy sbb sy yg patutnye rs sakit kaki sekarang..Mak xpatut sakit kaki seawl umur mak skang ni..Kalau boleh sy nak mak duk di kerusi malas je skrang ni..tggu bibik dtg serve air kelapa muda.maafkn sy mak, sy xdpt buat lg sume tu buat mase ni..itu sume sbb mak nk bg makan kat sy n adikberadik lain..Terima kasih mak..

  Oleh sbb berkat doa mak, saya dpt kesini, dan sy dpt bljr cium seorg ibu..1st time sy cium mak sblm trbang ke bumi matahari terbit ni. Sblm tu xpernah.tp klu nk dibandingkn mak cium sy, byk bezanye. Ciuman si anak utk si ibu dan si ibu utk si anak sgt brbeza.Rasa cintanye berbeza.Tp sy nk bgtau mak, yg sy bukan main2.Sy betul2 cium mak sbb sy sygkn mak.Mak, sy xprnah suke utk pndg semula blkg utk tgk balik muke mak.Sbb stiap kali sy cium mak, sy akn ngis, dan sy xnk mak tgk sy ngis, tapi sy ttp akn palingkn muka sy, mak msti menangis, dan sy tahan. Mak jgn risau mak, sy ttp mcm dlu, sygkan mak.

 Sekarang dh byk berbeza kan mak, mak dh boleh duk dlm kereta sndri, sbb sy xsuke bile mak sakit, adik2 perlu tebalkn muka mntk tlg jiran hntrkn ke hospital..harap mak suke dgn mcm tu. Mak dh xperlu sgt krja kuat, tp mak pun degil, xprnh duk diam, kaki sakit pun nk brkebun lg.Takpela mak, sy tau mak bosan lepas abah xde. Kesian mak, skrang ni pun mak duk dgn adik je.Sy tau mak sedih kdg2, tp maafkn sy mak, sy trlalu jauh skrg utk ade sblh mak.Sy tau xpernah akn ade org yg bleh gantikan tmpt arwah abah utk mak. Abah pun prnh cerite, ms tu teman abah tido dlm bangsal ladang sawit, lps smyg isyak, hanya ade satu lilin, abah mule cerita, abah kate mak yg trbaik abah prnah dapat.dan abah ckp, itulah jodoh dia smpai ke akhir hayat, dan Allah makbulkn doa abah.Byk sgt yg abah cerita, abah mmg trkenal sbg penglipur lara kami. Dan abah pesan, klu mane2 antara ahli keluarga yg pergi, jdlah org yg prtama mandikan jenazah dan saf prtama solatkn jenazah, lg bgus jd imam.Mak, sy dh tunaikan utk abah..

 Mak, sy rs wlpun sejuta muka sy gunakn utk tulis tntang mak, ttp xcukup nk bgtau jasa mak pd kami semua. Tapi mak kene tau, yg sy sgt sygkn mak, sy xnk mcm dlm berita org hntr ibu diorg ke rumah org tua, sy xkan mak, sy tau asal usul sy dan sy xnk mak akhiri hidup mak mcm mak susah dlu. Mak, klu ajal anak mak ni dlu yg smpai awal, sy mintak halal makan minum trkasar bhs trtggi suara kat mak.Sy sanggup minum air basuhan kaki mak klu dgn itu mak redha dgn sy. Mak, mak jgn prgi dlu, sy xsanggup. Dan mak, mak la org yg paling sy syg kat dunia ni, akhirat nt sy nk tinggal dgn mak.Sy tkut xsempat nk bgtau mak jd sy tulis sume ni wlpun masih xcukup..Sy doakn mak dan abah stiap kali lepas solat..Moga mak dan abah dan kami sume brjmpa semula di syurga nnt aminn..

  Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya: “Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
 Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
 Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
 Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
 Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
 Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
 Baginda menjawab: “Ayah kamu.”

31 comments:

cik bahulu oren said...

kasih ibu tiada pengganti :)

Cikbelog said...

emak adalah kawan terbaik saya :D

idAti mALek said...

mak sy pun grg ooooo masa kcik2 dlu...sy asik kena cubit ng rotan je...huk2..

padle said...

meremang bulu rome aku bace entri ni..kmslm kat mak ko der..

aku pon sayang mak aku gak!

25/1 ni bday mak aku weh!

Fariehan Ibrahim [LBC] said...

ibu is da best person eva!
sayu jerk aku baca entry ko neh. =')

najwa napatah said...

seriously,,sy nanges bce entri ni.
thnks bro,,u remind me very much!

BlueberrY CheesE said...

kamal, awak buat saya nangis..
sesungguhnya pengorbnan seorang ibu tiada tolok bandingnya..
semoga mereka dirahmati dan dilindungi Allah dunia akhirat..amin..

akiN aMar said...

sgt terharunya...
Yup.
Saya juga SAYANG mak saya!!

kamarukom said...

bahuluoren>yup~ klu nk ganti kamu plak jd ibu okey ;)
cikbelog>yeah btul ,tp sy xtau sape kwn baik mak sy ;p
idati>hehe budak2 skang mnje sgt kot kan :p

kamarukom said...

padle>hehe..wahh..celebrate jgn lupe! biar jd da best ever wokey!
farihan> yup..utk sape2 pun da best! tenkiu bc smpi abes hehe
najwa>err...sori buat awk ngis hehehe
lps ni nk buat korg gelak blk okey!

kamarukom said...

ira>haa sorg lg ngis..sy xnk brtggungjawab ye lari~~ ;p aminn...
akin> hehe tenkiu budak! klu dh syg g rajin2 tlg mak msk kat dapur!;p

khaifaiz said...

bro.. sedih bro aku bace entri ni.. Walaupun ini cerita bro tapi ada cikit2 tempias ngan aku bro...

kamarukom said...

khaifaiz>yeah..jd anak laki ape2pun kene utamakn mak dlu...gudlak bro!

Bob Merley said...

lepas baca ni nk dengar lagu Yusuf Islam la - My Mother

peace

kamarukom said...

tenkiu sbb abes bace hehe..tgk pnjg sgt sape la sudi bace hhehehe

amira afiqah bt mohd yusof said...

singgah blog.ternampak tajuk ni dan setia duduk mengadap lappy bce sampai ayat terakhir.

;( touching.

kamarukom said...

tenkiu amira ;)) syg mak abes2an okey!

ayulunera said...

Sepuloh anak tak mampu nak jage seorang mak.....besarnye jase mak..hargai lah saat saat bersame mereke...ayu pon sayang mak ayu gak..
nice entri...insaf jap.

kamarukom said...

hehe..tenkiu ayulunera!
tula..dlm menulis pun boleh lupe psl mak so nk dedicate ni utk mak..

zee ong said...

huhhhhhhhhhhhhhhhhh.
tulis cite ni lagi..tak larat nak nagis sekali lagi.. T_T
sangat menghayatkan hati..
*teringat muka mak saya.

kamarukom said...

ni repost blk la sepet..hehe...
sj nk bg org prsan mcm2 dlm blog ni..
teruja hepi menangis sume ada..mcm2 adaaaa

sarah abadan said...

wohooo menangis saye...
nangis sbb terlalu sygkan Allah, Rasul, dan ibu, takpe...
jgn nangis sbb terlalu sygkan awek...haha berdosa

kamarukom said...

so jgn menangis utk pkwe ye ;p
ermm..mcm xprnh kapel..pndai awk jage eh..gudlak sarah :)

Shikin said...

Semoga Allah memakhbulkan do untuk menjadi anak yang soleh buat ibumu...
Berbaktilah kepadanya sehingga titik noktah hidupmu...walaupun mereka telah tiada ..kita perlu terus berbakti untuk mereka...
Semoga ditemukan diakhirat kelak..Amin

kamarukom said...

tenkiu kak shikin :)
nasihat yg brguna..appreciate it.aminnn:)

shereena said...

make me cry!really mish my mum.

kamarukom said...

reena>huhu sori..xbrniat pun huhuk :)

mq said...

awww,bagusnye. i love my mak jugak! rajin2 tepon nak bgtau dia i love u.

d.e.e.n.a.YAYA said...

sikit lagi nak nangis...hukhuk..

cik hazniza said...

sadisnyeeecetepokcik..sangatterharusampainktitiskanairmate..syesayangmakjugak..

penyejuk hati said...

Baru bkesempatan baca cerita awk ni..besar btul pngorbanan mak awk..dah keja nnt jgn lupa mak ye kamal..balik jenguk mak slalu..(peringatan utk diri sndiri jgk)*tetiba rindu pulak kt mak sy*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...